3 juni 2012

Laga mat med barn

Jag har en dotter på snart 5 år som gärna vill vara med när pappa lagar mat, kanske inte hela tiden men en stund åtminstone lite beroende på vad jag lagar. Ska det skäras grönsaker vill hon gärna ha egen kniv och skärbräda för att hjälpa till. Ska det vispas något är hon mer än gärna behjälpligt. Häromveckan hjälpte hon mig när det var dags att rulla köttbullar och hälla i smet när man gräddar pannkakor är något hon tycker är kul.
Men allra roligast är att baka och då inget komplicerat utan det handlar om kakan med många namn, kokosboll/chokladboll/eller det där namnet som ingen säger längre men som finns med i mitt ex av "Sju sorters kakor" från 1994.

Så var inte rädd för att släppa in barnen i köket och låt dem hjälpa till. Ju större de blir desto mer kan de bidra med. Glöm inte att tillslut så är det du som tjänar på att du lärt ut dina kunskaper när de själva kan laga mat till familjen.

Min souschef

Kokosbollar 
(ca 15 st medelstora bollar)
100 gram smör
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
2 msk vatten
kokosflingor till garnering (ca 1 dl)

Rör samman smör och socker samt vaniljsocker. Blanda därefter i kakao, havregryn och vatten. Jobba ihop allt till en jämn smet. Forma smeten till jämnstora bollar (storlek efter egen smak) och rulla dem i kokosflingor (går att byta ut mot pärlsocker). Ställ dem i kylskåp tills det är dags för servering.

Om man vill göra dem lite mer spännande så kan man tillsätta olika typer av smaksättare exempelvis apelsinskal, chili eller några droppar cognac.

2 kommentarer:

  1. Härligt med barnen i köket när dom vill hjälpa till, ser att hon laddar för fotbolls EM också..

    SvaraRadera
  2. Hej, vad roligt att läsa om denna berättelse. Även jag har en liknande historia om min familj och mina barn. Läs gärna mitt inlägg här: http://smakockarna.se/2014/goda-vanor/ Jag startade upp Småkockarna, en matlagningsskola för barn och unga, just i syftet att lära ut goda vanor och enkel matlagning. Det är alltid roligt att få se barn laga mat och känna sig stolta med sina kreationer!

    SvaraRadera