24 juni 2012

Rabarberpaj med kokostäcke

Hade turen att få lite rabarber av min granne som ändå bara skulle kasta dem på komposten så här blev det lite klimatsmart av det. Dessutom kan man snacka om närodlat när det kommer från huset bredvid.

Det först jag tänker på när jag får en bunt rabarber i knät är självklart rabarberpaj. Nu känns det lite tråkigt att göra en helt vanlig för att sedan blogga om det och den har väl dessutom de flesta ett recept på så här kommer en variant med kokos i smuldegen.

Rabarberpaj med kokostäcke
500 gram rabarber (ca 1 liter skivad)
1,5 dl strösocker
2 msk maizenamjöl (kan ersättas med potatismjöl)

100 gram smör
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl kokosflingor

Börja med att tvätta och skiva rabarbern. De jag fick var ganska grova så jag valde att skiva dem i ca 0,5 cm tjocka skivor, men har man sprödare så kan man dela dem i 1 cm tjocka skivor istället.
Blanda därefter dem med strösocker samt maizenamjöl. Lägg blandningen på botten av en ugnsfast form.

Smält smöret i en kastrull på spisen. När det smält tillsätt de torra ingredienserna och blanda väl. Bred ut smuldegen över rabarbern och sätt in formen i mitten av ugnen på 225 grader. Pajen ska stå inne ca 15 minuter tills fyllningen mjuknat och saftat sig samt att den fått en fin gyllenbrun färg.

Pajen blir extra god i sällskap av vaniljsås eller vaniljglass.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar