12 juli 2012

Närodlat och självplockat


För mig är det viktigt att min dotter på 5 år får en förståelse för var mat kommer ifrån. I mitt jobb så stöter jag på barn som inte har någon uppfattning alls om vad maten har för ursprung och att de produkter som vi serverar inte alls ser ut så från början utan bygger på råvaror. Bland de enklare råvarorna att introducera är jordgubbar, dels för att det är ganska tydligt hur de växer och dels för att hon älskar detta röda bär. Idag har vi varit iväg till en lokal självplock i Upplands Väsby och handplockat oss några liter solvarma jordgubbar, de flesta hamnade i hinken men några gick direkt in i munnen. Solvarma och nyplockade jordgubbar måste tillhöra en av de godaste sakerna som naturen kan bjuda på. Dessa jordgubbar ska nu avnjutas i sällskap med lite vaniljglass, men jag har även en tanke om att omvandla dem till något drickbart men det återkommer jag om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar