1 september 2012

Snabb västerbottenostpaj

Ikväll ska vi på kräftskiva hos några vänner och jag har lovat att fixa en paj. Det är ju ofta så att man dricker något starkare drycker en sådan kväll och då kan det vara bra att ha mer i magen än lite kräftor och bröd. En ostpaj var efterfrågad och det tog inte många minuter för mig att bestämma smaken på pajen.
 Född och uppvuxen i Västerbotten som jag är så finns det ju bara en sorts ost till en sådan middag, självklart talar jag om Västerbottensosten. Denna starkt aromatiska ost som bara kan tillverkas på mejeriet i Burträsk. Vad som gör att osten inte går att tillverka någon annanstans är det ingen som riktigt vet, men myterna är många. Jag har haft förmånen att besöka mejerier i Burträsk, en liten anläggning där flera moment görs hantverksmässigt.

Men nu åter till själva pajen. Jag använder mig av färdigkavlad smördeg på rulle som pajskal, precis som i mitt tidigare recept på "Medelhavspaj".  Det ger en frasig botten och pajen blir lite lättare.
Det gör också att det går relativt snabbt att laga till denna paj, ca 50 minuter från start till mål.


Snabb västerbottenostpaj

270 g färdigkavlad smördeg på rulle (1 rulle)

5 ägg
3 dl vispgrädde
3 dl mellanmjölk
1 tsk salt
1 krm finmald svartpeppar
3 salladslökar
2 msk fryst hackad persilja
5 dl riven västerbottensost

Sätt på ugnen på 200 grader C. Ta fram en stor ugnsfast form och lägg i smördegen så att den täcker botten. Nagga degen med en gaffel så att den inte sväller för mycket i ugnen. Sätt i formen med smördeg och grädda den ca 15 minuter tills smördegen är gyllenbrun. 

Under tiden som formen är i ugnen blanda då ihop pajsmeten. Knäck äggen och vispa ihop dem tillsammans med grädde och mjölk. Tillsätt därefter kryddorna samt strimlad salladslök och hackad persilja. Avsluta med att vispa ner den rivna osten. 


När pajskalet är färdiggräddat, lyft då ur formen ur ugnen och häll över smeten. Om degen skulle ha rest sig något i ugnen platta då till den försiktigt med hjälp av en slev innan smeten hälls på. Sätt in formen i ugnen igen på samma gradantal och grädda pajen på 200 grader C i 25-30 minuter tills smeten stelnat.

Denna paj går självklart att variera med andra ostar, tänk bara att mängden salt som behövs kan variera beroende på ostens sälta.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sett att se när blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips och annat på sidan. http://www.facebook.com/Skolkocken










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar