31 oktober 2012

Panerad kycklingfilé med currykryddad ratatouille

Satt häromdagen och bläddrade bland gamla lunchmenyer från mina år i krogsvängen. Tänkte att jag skulle hitta lite rätter som jag kunde lägga in på skolmenyn. Nu gick jag lite bet där, hittade några rätter som jag ska fundera över men annars var det inte så mycket jag kan överföra till skolans värld som jag inte redan testat. Däremot hittade jag några rätter som jag tänkte test på familjen här hemma och här kommer det första receptet.

Panerad kycklingfilé
(4 portioner)
2-3 st kycklingfiléer (ca 600 gram)
1 dl ströbröd
0,5 dl vetemjöl
1 ägg
salt
peppar
½-1 dl rapsolja

Dela kycklingfiléerna på mitten så att det blir tunna filéer som är lite lättare att steka när de är panerade. Krydda dem med salt och peppar efter smak och tycke. Knäck ägget i en djup tallrik och vispa upp det lite. Häll upp ströbröd och vetemjöl på varsin tallrik. Ta de kryddade filéskivorna och vänd dem först noga i vetemjölet, doppa sedan dem i ägget och vänd dem sedan noggrant i ströbrödet. Hetta upp en stekpanna med rapsolja och lägg i de panerade kycklingfiléerna när olja är varm. Om det är många bitar stek dem då i omgångar så att inte stekpannan blir kall. När ena sidan på kycklingen fått en fin färg vänd den då och sänk ner värmen, stek kycklingen växelvis på båda sidor så att den får en jämn stekyta. Räkna med ca 10 minuter sammanlagd stektid för att få en genomstekt kyckling. För att vara på den säkra sidan kan man göra ett försiktigt snitt i den tjockaste biten och kontrollera att den är helt genomstekt.

Currykryddad ratatouille
(4-6 portioner)
1 st vitlöksklyfta
0,5 röd chilipeppar
1 gul lök
100 gram morot (2 st medelstora)
0,5 zucchini
1 röd snackspaprika
1 msk rapsolja
1,5 tsk currypulver
1 msk tomatpuré
4 tomater
1 tsk salt
1 msk flytande honung

Finhacka vitlök och chili. Halvera löken och skär den sedan i skivor. Grovstrimla morötterna och skär zucchini samt paprikan i lika stora bitar. Hetta upp en gryta med rapsolja i, lägg ner vitlök tillsammans med chili och gul lök. Tillsätt currypulvret och fräs allt i någon minut. Rör sedan ner morötterna och låt dem brynas med i några minuter tills alla grönsaker fått lite färg. Tillsätt därefter zucchini och paprikan samt tomatpurén tillsammans med tomaterna som ska vara finhackade. Krydda röran med salt samt lite flytande honung. Låt nu alltsammans puttra på låg värme på spisen i ca 15-20 minuter tills morötterna börjar mjukna men ändå har lite tuggmotstånd kvar. Avsluta med att smaka av med salt och ev lite mer curry.


 

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nyarecept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite småtips, länkar och annat på sidan.




2 kommentarer:

  1. För mycket vitlök? Den blev så stark att den inte gick att äta. Rekommenderar andra att bara använda en vitlöksklyfta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ber om ursäkt för att ett fel smugit sig in i receptet. Som påpekats ska det inte vara en vitlök utan en vitlöksklyfta. Detta är nu justerat i ingrediensförteckningen. Med vänlig hälsning Skolkocken på

      Radera