24 oktober 2012

Potatismos och ruccolacrème - och en bekännelse

Dagens fisk
Här kommer en bekännelse - jag köper HELFABRIKAT och serverar det hemma. Jag lagar inte allt från grunden för ibland är jag helt enkelt lite lat. När man stått hela dagen i ett kök och producerat 550 portioner så känns det ibland lite motigt att göra samma sak hemma fast då i något mindre skala.
Så ibland hamnar det produkter i varukorgen som kräver liten eller ingen insats för att hamna på tallriken. Sen finns det faktiskt helfabrikat som jag har svårt att göra bättre själv när det gäller smak och konsistens.
Idag åt vi helt färdigpanerad och förstekt fiskfilé som bara var att stoppa i ugnen, men däremot såg jag till att laga ett riktigt potatismos till den samt en ruccolacrème.


Potatismos på mitt vis
(4 portioner)
1 kg mjölig potatis
vatten och salt
25 gram smör
1-1,5 dl mellanmjölk
1 tsk salt
vitpeppar

Skala potatisen, dela den i jämnstora bitar och koka sedan potatisen i lättsaltat vatten tills den är genomkokt. Pressa den genom en potatispress och blanda med smöret skuret i små bitar. Värm mjölken (mängden kan variera lite beroende på potatissort) och vispar ner den i potatisen. Smaka av med kryddorna och servera genast.

Ruccolacrème
(4 portioner)
1 dl majonnäs (recept hittar du här)
50 gram ruccola
0,5 tsk limejuice
1 tsk flingsalt
3-4 varv på pepparkvarnen

Mixa majonnäs, ruccola, limejuice, flingsalt och svartpeppar till en jämn crème.


 






Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar