3 januari 2013

Minipizza med rökt rådjurssadel och västerbottensost



Detta är förrätten från den nyårsmeny som jag lagade till 2012. Små minipizzor som toppades med rökt rådjur och västerbottenost samt färsk ruccola. En perfekt liten förrätt som kan varieras i all oändlighet. De fungerar även alldeles utmärkt som drinktilltugg eller som tapas.
Jag använder mig av min pizzasten när jag lagar till dem men det går även att göra på vanlig ugnsplåt. Tänk då på att låta plåten vara i ugnen tills pizzan läggs på precis som man gör med pizzastenen. 

Tomatsåsen är svår att göra i mindre mängder så det som jag inte använde den här gången frös jag in och tänker använda nästa gång. Man kan även använda den som grund i en pastasås ifall man inte ska göra pizza igen.



Pizzadeg

10 gram jäst
1 dl ljummet vatten (ej över 37 grader)
0,5 msk olivolja
1 krm salt
2,5-3  dl vetemjöl special

Bästa sättet att få en bra pizzadeg är att använda någon form av maskin då den blir bäst om den jobbas ordentligt ett tag. Smula ner jästen i degbunken och blanda ut den i vattnet tills den löser sig. Tillsätt olja, salt och större delen av mjölet. Arbeta degen tills den blir smidig, ca 10 minuter i degblandare/assistent, låt den sedan jäsa övertäckt i ca 1 timme. 

Tomatsås
(ca 8-10 pizzor)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 krm nymalen svartpeppar
3 msk tomatpuré
400 gram passerade tomater
1 msk blandade torkade örtkryddor (ex basilika, timjan och persilja)
1 tsk salt
1 tsk flytande honung (alt strösocker)

Finhacka lök och vitlök, hetta upp en kastrull med olivolja och fräs löken samt svartpeppar i den tills den börjar mjukna utan att få färg. Tillsätt tomatpuré, passerade tomater, örtkryddor, salt och honung. Låt såsen koka på låg värme ca 20 minuter. Smaka av den och mixa den sedan slät.

Fixa pizzan
tomatsås
0,5 dl riven västerbottenost
50 gram strimlad rökt rådjurssadel
1 dl färsk ruccola
olivolja


Förvärm pizzastenen på högsta ugnsvärme i ca 10 minuter.
Dela upp den färdigjästa degen i 4 jämnstora degklumpar och kavla ut dem till fyra små runda pizzabottnar på ett mjölat bakbord (se till att de får plats på pizzastenen).
Lägg pizzabottnarna på den varma stenen och lägg på fyllningen.Bred först tomatsåsen jämnt över pizzan och strö sedan över osten. Lägg på bitar av rökt rådjur och  Sätt in pizzastenen med pizzan i ugnen och baka den ca 5-8 minuter tills pizzan fått en fin färg på kanter och ovanpå. Lyft ur stenen ur ugnen och lägg sedan pizzorna på varsin tallrik. Toppa med färsk ruccola och ringla lite olivolja på toppen.







Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar