30 april 2015

Tjohoo - de fick en ko!!!

Så var det avgjort - priset till årets Bästa matglädjeskola och Bästa matglädjeförskola har delats ut. Och mycket välförtjänt var det Brunnsboskolan i Göteborg och Tessins förskola i Nyköping som tog hem priserna. Jag måste erkänna att förskolan har jag inte så mycket koll på men jag kan se av motiveringen och filmen som gjordes om dem att det är en förskola som verkligen lever upp till det här med matglädje.
Brunnsbosklan och restaurang El Cielo har jag lite mer koll på då jag bl.a. följer dem på facebook. Som vanligt när en hel skola får priset är det teamet bakom som ska ha allt beröm men jag vet också att motorn som drivit det framåt heter Even Bakke och han är inte helt obekant i skolmatssammanhang. I fjol tog han hem titeln årets skolkock på White guide Jr och han är även en del av Team Swedish school restaurant som deltagit i både matlagnings-OS och matlagnings-VM. Tyvärr har Even lämnat denna skola och gått vidare mot sjukhusköket på Sahlgrenska i Göteborg. Men jag tror och anar att resten av teamet kommer att fortsätta på den inslagna linjen. Så det är nog inte sista gången El Cielo uppmärksammas för sin insats i skolmatsvärlden.
Något som också var kul i sammanhanget var att TV4 uppmärksammade skolmaten i sitt program "Vardagspuls" i samband med detta pris och bjöd in den vinnande skolan för att laga mat i köket. Man bjöd även in skolmatens förkämpe nr 1, Annika Unt Widell, för att tillsammans med Even delta i ett samtal kring skolmaten. Mycket kul och det är väl bara att hoppas att fler skolkockar får ta plats i tv-köken för att visa vad de kan. Kan ju tycka att det är bättre att de bjuder in alla hjältar från de offentliga köken istället för olika kändisar till både morgon- och eftermiddagsprogram för att laga mat. Men det är nog en önskedröm, tyvärr.
Många kloka saker sas om maten i detta inslag och man gjorde även en historisk återblick på vad som erbjudits förr. Det citat som jag tar med mig från denna sändning är Annikas svar på var vi befinner oss i skolmatsvärlden i dagsläget. Svaret blev "Vi befinner oss i paradiset" - och med det syftade hon på att den svenska skolmaten ligger långt före de flesta andra länder när det kommer till vad som erbjuds och vilket engagemang som finns bakom.

Så med det sagt så ska jag nu återgå till grytorna här i "Paradiset" och se vad jag kan åstadkomma för våra gäster idag.

Brunnsboskolan / El Cielo

Tessins förskola

1 kommentar:

  1. Kul att du har uppmärksammat vår vinst i Arla guldko. Jag följer din blogg för att få inspiration. Följ oss gärna på vår blogg så får du veta mer vad som händer på förskolan. Hälsningar Lillemor kock på Tessins förskola, Nyköping
    P.s vi är även nominerade till bästa förskolekök i White guide junior

    SvaraRadera